ŞİRKETLER İÇİN BAĞIMSIZ DENETİMİ İLAVE YÜK DEĞİL !

Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair 2018/11597 sayılı karar, 26 Mayıs 2018 tarihli ve 30432 sayılı Resmi Gazete ‘de yayımlandı.
Buna göre 01.01.2018 tarihinden itibaren uygulanacak yeni hadler şu şekilde,
– Aktif toplamı 35 milyon Türk Lirası,
– Yıllık net satış hasılatı 70 milyon Türk Lirası.
– Çalışan sayısı 175 kişi,
Bu üç ölçütten en az ikisini art arda iki hesap döneminde aşan şirketler, müteakip hesap döneminden itibaren bağımsız denetime tabi olacak.
EŞİK DEĞERİ AŞMAK YA DA AŞMAMAK…
Eşik değerleri aştığı için bağımsız denetime tabi şirket, art arda iki hesap döneminde üç ölçütten en az ikisine ait eşik değerlerin altında kaldığı ya da bir hesap döneminde bu ölçütlerden en az ikisine ait eşik değerlerin yüzde 20 veya daha fazla oranda altında kaldığı takdirde, müteakip hesap döneminden itibaren bağımsız denetim kapsamından çıkar.
Eşik değerlerin aşılıp aşılmadığının belirlenmesinde; aktif toplamı ve yıllık net satış hasılatı bakımından şirketin tabi olduğu mevzuat uyarınca hazırlanmış olan son iki yıla ait finansal tablolar, çalışan sayısı bakımından ise son iki yıla ait ortalama çalışan sayısı esas alınır.
Eşik değerlerin aşılıp aşılmadığının belirlenmesinde; şirketler bağlı ortaklık ve iştirakleriyle birlikte dikkate alınır. Bağlı ortaklıkları ve iştirakleri bulunan şirketlerde; aktif toplamı ve yıllık net satış hasılatı bakımından ana ortaklık ve bağlı ortaklığa ait finansal tablolarda yer alan kalemlerin toplamı (varsa grup içi işlemler yok edilir), çalışan sayısı bakımından ise ana ortaklık ve bağlı ortaklığın son iki yıla ait ortalama çalışan sayılarının toplamı dikkate alınır. İştirakler açısından, iştirake ait söz konusu kalemler şirketin iştirakteki hissesi oranında dikkate alınır.

Bağımsız Denetim Yaptırmamanın Sonuçları…

Türk Ticaret Kanunu’nun 397. maddesine göre; bağımsız denetime tabi olduğu halde denetimden geçmemiş finansal tablolar ile yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporu düzenlenmemiş hükmündedir. Finansal tabloların düzenlenmemiş sayılması; mali tabloların genel kurul tarafından incelenmesi, tartışılması ve ibrasına engel olur.
Finansal tabloların düzenlenmemiş sayılması; bağımsız denetim yaptırmayan şirketlerin kâr dağıtamaması, sermaye artışı veya azaltımı yapamaması sonucunu doğurur. Fon sağlayan şirketler ( Kredi verenler vb. ) kredi kararını verebilmek için, firmanın bağımsız denetimden geçmiş mali tablolarını talep ederler. Bağımsız denetimden geçmiş mali tablolar verilmezse, kredi alınamaz. Ticaret sicil müdürlükleri, bağımsız denetim yaptırmayan şirketlere ilişkin hiçbir sicil işlemi yapmayacakları için; şirketler süresi biten imza sirkülerini bile yenileyemeyecekleri için, hukuken çalışamaz bir duruma da geleceklerdir.
Firmanın bağımsız denetime tabi olmasına karşın herhangi bir bağımsız denetçi ile anlaşılmamasından doğacak zararlardan yönetim kurulu sorumludur.
Seçilen denetçinin, bağımsız denetime tabi şirketlere ait internet siteleri üzerinden duyurulmaması durumunda, Türk Ticaret Kanunu’nun 562. maddesinin 12. bendi ve 1524. maddesi gereği, şirketin yönetim kurulu üyeleri adli para cezası ile cezalandırılırlar.
Ülkemizde ekonomik krizin etkisi ile şirketler çok yoğun kemer sıkma politikası uygulamaktadırlar. Devletin yapmış olduğu iş güvenliği ve bağımsız denetim zorunluluğu gibi uygulamaları hep maliyet artırıcı düzenlemeler olarak algılamaktadırlar. Bu yüzden, bu tür düzenlemelere gönüllü uyum değil, zorla uyum söz konusudur.
Yeni belirlenen hadler ile 6.500-7.000 şirketin daha bağımsız denetim kapsamına alındığı düşünüldüğünde; genel bir memnuniyetsizliğin olduğu muhakkaktır. Şirketler yeminli mali müşavirlik tam tasdik ücreti, bağımsız denetim ücreti ve belirli bir tutarın üzerinde dövizle borçlananlara ilişkin Merkez Bankası’na sunulacak raporlarla ilgili maliyetler nedeniyle oldukça dertlidirler.

YENİ NESİL TEŞVİK UYGULAMASI BAŞLADI

 

İmalat ve bilişimin stratejik sektör olarak belirlendiği yeni nesil teşvik uygulamaları başladı. Bakanlar Kurulu kararıyla sözleşmeli personele verilecek doğum izinleri memurlarla aynı düzeye getirilirken, mevcut durumda ilk altı aylık sürede 1.5 saat olarak uygulanan süt izni 3 saate çıkarıldı. Hamile, engelli personele kendi onayları olmadıkça gece nöbeti yazılamayacak.
SÖZLEŞMELİ PERSONELE MÜJDE: Sözleşmeli personele ödenecek ücretin tespitinde sadece kurumunda aynı pozisyonda geçen hizmet sürelerinin esas alınması yerine bütün kamu kurumlarında aynı kadro veya pozisyon unvanlarında geçen hizmet sürelerinin dikkate alınması sağlandı. Sözleşmeli personele eşinin doğumu sebebiyle verilen 2 günlük izin süresi 10 güne, evlenme ve yakınlarının ölümü halinde verilen 3 günlük izin süresi 7 güne çıkarıldı. Sözleşmeli personelin evlat edinmesi durumunda 8 hafta izin kullanmasına olanak sağlanırken, bakmakla yükümlü olduğu yakınlarına refakat ihtiyacının ortaya çıkması halinde 3 aya kadar ücretli izin verilebilecek. Hamile ve engelli sözleşmeli personele gece nöbeti ve vardiyası görevi verilebilmesi ilgilinin isteğine bağlı hale getirildi.
GERÇEK ÜCRET ÜZERİNDEN DESTEK: İmalat ve bilişim sektöründe çalışanın aldığı 5 bin 412 lira brüt ücrete kadar azami 2 bin151 lira prim ve vergi desteği verilecek.
BİLİŞİM SEKTÖRÜ İŞYERLERİ: İlave istihdam desteğinden bilgisayar oyunlarının yayımlanması, telekomünikasyon faaliyetleri, web portallarına ilişkin işyerleri yararlanacak. Bilişim ve imalat dışındaki diğer sektörlerde ise asgari ücret üzerinden 883 lira vergi ve prim desteği sağlanacak.
BİR SENDEN BİR BENDEN: İmalat sektöründe faaliyet gösteren küçük işletmelere yönelik hayata geçirilecek “Bir Senden Bir Benden Teşvik”i uygulamasıyla ilave istihdam sağlamaları şartıyla prim, vergi ve ücret desteği verilecek. İmalat sektöründe 1-3 işçi çalıştıran işverenlerin, 2018 yılında ilave olarak işe aldıkları işçilerin iki ayda bir ücret, prim ve vergileri devlet tarafından karşılanacak.

Bilgi paylaşıldıkça şirket büyür mü?

Bilgi yönetimi uygulamalarının şirketin ilk dönemlerinden itibaren hayata geçirilmesinin şirkete maddi ve manevi olarak önemli getirileri bulunmakta.

Bilgi yönetimi deyince, aklınızda ne canlanıyor?

Bilgi sistemleri yönetimi,bilgi işlem veya müşteri ilişkileri yönetimi.
Yani firmaların var olan veya potansiyel müşterileri ile kurdukları ilişkiyi en verimli, en etkin ve sonuçta en karlı hale getirmek için kullandıkları yöntemler bütünüdür.

Eğer tüm bunları bütünsel bir düzeyde görebiliyorsanız, bilgi yönetimi kavramı size uzak değil demektir. Büyük resme baktığınızda bilgi yönetimi kurumların yeni bilgi yaratmak, bilgiyi yakalamak ve kurum içinde paylaşmayı içine alan tüm stratejileri barındırır. Şirketlerin bir alanda “en iyi pratik” gösterilmeleri genellikle her yönüyle birbirini tamamlayan bir sistemin su yüzüne çıkan başarılı sonucudur.

Şirket içinde bilgi paylaşımının önünde ne gibi engeller var?

Öncelikle, KOBİ’ler kısa dönemde bilgi yönetimin yararlarını göremiyorlar. Birçok küçük ölçekli fi rma müşteri geribildirimi ve bu geribildirimlerin ürün ve hizmetlere yansıtılmasının geri dönüşünü görmenin oldukça zor olduğunu düşünüyor. Ayrıca, KOBİ patronları bilgi yönetimini günlük operasyonlarına CV veri bankası oluşturmak, tedarikçilerle iletişim kurmak, data analitik araçları kullanmak olarak yansıtabilir. Üçüncü olarak da, pek tabii ki bilginin önemli bir değer olduğu ve merkezde paylaşılmadan tutulmasının yönetime kontrol ve güç getireceği inancıdır.

Bu STOK AFFI kaçmaz

 

7143 sayılı Vergi Ve Diğer Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun’un 6’ncı maddesi hükmü ile gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine (adi, kollektif ve adi komandit şirketler dahil) işletmelerinde mevcut olduğu halde kayıtlarında yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşları yasal kayıtlarına intikal ettirmek suretiyle, kayıtlarını fiili duruma uygun hale getirmelerine imkan sağlanmıştır. Ayrıca, işletmelerinde mevcut olduğu halde kayıtlarında yer almayan ve özel tüketim vergisi konusuna giren malların 7143 sayılı Kanun kapsamında beyan edilmesi halinde; bu malların alış belgeleri ibraz edilemediğinden bahisle, 4760 sayılı özel tüketim vergisi Kanunu’nun 4’üncü maddesinin (3) numaralı fıkrası hükmü uyarınca, Özel Tüketim Vergisi yönünden inceleme ve tarhiyat yapılmaması için düzenleme yapılmıştır.
Stok affından, bütün gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri yararlanabilecektir.
VERGİLENDİRME VE ÖDEME NASIL YAPILACAKTIR?
Kayıtsız stok bildiren mükellefler, bu mallarını satmaları halinde; defterlere kaydedilecek satış bedeli, kayıtlı değerinden düşük olamayacaktır. Gerçek satış bedelinin kayda alınan bedelden düşük olması halinde, kazancın tespitinde kayıtlı bedel dikkate alınacaktır.

Mayısta 713 Şirkete Yatırım Teşvik Belgesi

Ekonomi Bakanlığınca mayıs ayında 713 yatırım teşvik belgesi verildi.
Ekonomi Bakanlığı’nın Mayıs 2018 dönemi yatırım teşvik belgesi listesi Resmi Gazete’de yayımlandı.

Buna göre, mayısta 713 yatırım teşvik belgesi düzenlendi. Belge alan projelerin sabit yatırım tutarı 11 milyar 478 milyon 80 bin 179 lira olarak hesaplandı. Bu yatırımların gerçekleştirilmesiyle 30 bin 205 kişinin istihdam edilmesi planlanıyor.

Öte yandan bu dönemde, sabit yatırım tutarı 472 milyon 77 bin 119 lira olan ve 4 bin 143 kişinin istihdam edilmesi öngörülen 67 yatırım teşvik belgesi iptal edildi.

Dövizle Sermaye Artırımına Vergi Desteği

 

 

 

Yatırım teşvik belgesi kapsamında yatırım yapacak tam mükellef sermaye şirketlerine işe başladıkları hesap dönemini takip eden hesap dönemi sonuna kadar yurt dışından getirerek sermaye olarak konulan yabancı paraların, söz konusu dönem zarfında yatırım teşvik belgesi kapsamında sarf olunan kısmı nedeniyle oluşan kur farkları pasifte özel bir fon hesabına alınabilecektir. Bu durumda olumlu kur farkları bu hesabın alacağına, olumsuz kur farkları ise söz konusu hesabın borcuna kaydedilecektir.

Sermaye olarak konulan bu yabancı paraların, işe başlanılan hesap dönemini takip eden hesap dönemi sonuna kadar herhangi bir suretle sarf edilmeyen kısmı; bu hesap dönemlerine ait vergilendirme dönemlerinin sonuna kadar mukayyet değeriyle işe başlanılan hesap dönemini takip eden hesap döneminin sonu itibarıyla VUK’un 280’inci maddesine göre değerlenecektir.
Yukarıda ifade edildiği üzere oluşan fon hesabı sermaye ilave edilme dışında herhangi bir suretle başka bir hesaba nakledildiği veya işletmeden çekildiği takdirde, bu işlemlerin yapıldığı dönemlerin kazancı ile ilişkilendirilmeksizin çekiş döneminde vergiye tabi tutulacaktır. Kurumlar Vergisi Kanunu’na göre yapılan devir ve bölünme işlemleri hariç, şirketin tasfiyesi halinde de bu hüküm uygulanacaktır.
Diğer yandan bilindiği üzere Vergi Usul Kanunu’nun 265’inci maddesinde yer alan tanımlama uyarınca “Mukayyet değer” bir iktisadi kıymetin muhasebe kayıtlarında gösterilen hesap değeridir.
Dolayısıyla yurt dışından getirilen yabancı paraların yatırım teşvik belgesi kapsamında sarf edilmesi halinde bu bağlamda oluşan kur farkları işletmede açılacak özel bir fon hesabında izlenebilecektir. Bu konuda zaman içerisinde oluşan olumlu kur farkları sermaye artırımı dışında herhangi bir suretle başka bir hesaba nakledildiği veya işletmeden çekildiği takdirde, bu işlemlerin yapıldığı dönemlerin kazancı ile ilişkilendirilmeksizin ilgili dönemde vergiye tabi tutulabilecektir.
Söz konusu yabancı paraların mukayyet değerle değerlemesine ilişkin mükellefin tercihi, bu işlemi izleyen ilk geçici vergi beyannamesi ile birlikte vergi dairesine bildirilecektir.
Yatırım teşvik belgesi almak için başvuru yapılmış olması ve belgenin de işe başlanılan hesap dönemini veya müteakip hesap dönemi içerisinde alınmış olması halinde işe başlanılan hesap dönemini takip eden hesap döneminin son vergilendirme dönemine ilişkin değerleme gününde madde kapsamına giren yabancı paraların sarf olunmayan kısmından oluşan kur farkları ilgili gelir ve gider hesaplarına alınacaktır.

SGK ve Vergi Affında Neler Var?


7143 sayılı Vergi ve Diğer Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun 18/05/2018 tarihli ve 30425 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

MALİYE YÖNÜNDEN DÜZENLEMELER

Kesinleşmiş vergi ve diğer borçlara ödeme kolaylıkları,

İhtilafların sulh yoluyla sonlandırılması,

İnceleme ve tarhiyat safhasındaki borçların yapılandırılması,

Beyan edilmemiş veya eksik beyan edilmiş gelir ve kazançların zam ve faizsiz pişmanlıkla beyan edilmesi,

Geçmiş dönemlere ilişkin matrah ve vergi artırımında bulunan mükelleflere ayrıcalıklar,

İşletmelerdeki emtia, makine, teçhizat ve demirbaş kayıtlarına ilişkin cezasız düzeltme imkânı,

Kasa ve ortaklardan alacaklar hesabının cezasız ve faizsiz düzeltilmesi,

Yurt içi ve yurt dışı bazı varlıkların belli tarihe kadar vergisiz ve ayrıcalıklı imkânlarla milli ekonomiye kazandırılması,

6552, 6736 ve 7020 sayılı Kanunlar kapsamında ödemeleri devam eden borçlar için peşin ödeme indirimi hükümlerinden yararlanma,

gibi imkânlar getirilmiştir.

6552, 6736 ve 7020 sayılı Kanunlar kapsamında yapılandırılmış ve ödenmekte olan alacaklar yeni Kanun kapsamında yapılandırılamayacaktır.

SGK YÖNÜNDEN DÜZENLEMELER

4/a, 4/b, ve 4/c sigortalılıkları kapsamındaki sigortalılık statülerinden kaynaklanan; sigorta primi, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik sigortası primi, sosyal güvenlik destek primi, başvuru tarihi itibarıyla ilgili mevzuatına göre ödenmesi imkânı ortadan kalkmamış isteğe bağlı sigorta primi ve topluluk sigortası primi, Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından ilgili kanunları gereğince takip edilen damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı, asılları ile bu alacaklara ödeme sürelerinin bittiği tarihlerden 18.05.2018 tarihine kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu Kanunda belirtilen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde, bu alacaklara uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer’i alacakların tamamının tahsilinden vazgeçilecek.

 

İDARİ PARA CEZALARININ YARISI ÖDENMİYOR

31/3/2018 tarihinden önce (bu tarih dâhil) yapılan tespitlere ilişkin olup 18.05.2018 tarihinden önce kesinleştiği hâlde yine aynı tarih itibarıyla ödenmemiş olan idari para cezası asıllarının %50’si ile bu tutara ödeme sürelerinin bittiği tarihlerden 18.05.2018 tarihine kadar geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, yapılandırmada belirtilen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde, idari para cezası asıllarının kalan %50’si ile idari para cezasına uygulanan gecikme cezası ve gecikme zammı gibi fer’i alacaklarının tamamının tahsilinden vazgeçilecek.

Genel Sağlık Sigortalıları 31.12.2018 tarihine kadar borcu olsa da sağlıktan faydalanacaklar.

4/b (Bağ-Kur) sigortalılığı kapsamındaki sigortalılar yapılandırılan borç haricinde altmış günden fazla prim ve prime ilişkin borçlarının bulunmaması veya altmış günden fazla prim ve prime ilişkin borçları bulunmakla birlikte bu borçlarını ilgili kanunlara göre taksitlendirmiş veya yapılandırmış olup ödeme yükümlülüklerini de yerine getiriyor olmaları ve bu maddeye göre yapılandırılan borçlarının ilk taksitini ödemeleri kaydıyla genel sağlık sigortasından yararlanmaya başlatılacak.

SGK ve vergi yapılandırmaları 01.06.2018 tarihinde başlayıp 31.07.2018 tarihinde sona erecektir. Son günlerde yaşanabilecek sistemsel aksaklıklardan dolayı hak kaybına uğramamanız adına son günü beklemeden müracaatları yapmanız menfaatinizedir.

İmalat Sanayinde Faaliyet Gösteren İşletmeye Makine Teçhizat Kredi Faiz Desteği KOSGEB ‘ten

KOSGEB Veri Tabanına kayıtlı, imalat sanayinde faaliyet gösteren ve KOSGEB Desteklerinden yasaklı olmayan İşletmelerin kullanacakları yerli ve yeni makine teçhizat alımları için uygun koşullarda finansal destek sağlanması amacıyla “2018 Yılı Makine Teçhizat Kredi Faiz Desteği Programı” hazırlanmıştır.

 

Bahse konu Kredi Programı;

  • İşletmelerin kullanacakları kredilerde İşletme başına en fazla 000.- (üçyüzbin) TL’ye kadar olan faiz/kâr payı bedelinin tamamı, KOSGEB tarafından karşılanacak,
  • Sıfır (0) faizli,
  • İlk 6 (altı) ayı ödemesiz, kalanı üçer aylık eşit taksitler halinde ödemeli toplam 36 (otuzaltı) ay vadeli,

olarak uygulanacaktır.

 

04.06.2018 – 01.08.2018 İşletme başvuruları
02.08.2018 – 13.08.2018 KOSGEB Müdürlüğü inceleme, onay ve revizyon talebi
14.08.2018 – 24.08.2018 İşletme düzeltme ve revizyonu
25.08.2018 – 03.09.2018 KOSGEB Müdürlüğü nihai onayı

 

 

Sistem belirlenen sürenin sonunda; her bir işletme için Değerlendirme Tablosunda yer alan Sektör, Ölçek ve Kârlılık kriterlerinden oluşan puan üzerinden (yüksekten en düşüğe doğru) 100.000.000.-TL’lik bütçe çerçevesinde başvuru sıralaması oluşturacaktır.

BAŞVURU

Program Başvuru Tarihleri: 4 Haziran – 1 Ağustos 2018 

 

İşletme başına 300.000.- (üçyüzbin) TL olan faiz/kâr payı bedelinin tamamı, KOSGEB tarafından karşılanacaktır.

Kullanılmış makine-teçhizat bu tanımın dışındadır.

2016 Yılı Makine Teçhizat Kredi Faiz Desteği Programından yararlanan işletmeler, 2018 Yılı Makine Teçhizat Kredi Faiz Desteği Programından yararlanamayacaktır.